Appelpie!

Jag och Louise har bakat äppelpaj. En jävla massa äppelpaj faktiskt. Eller nej. Bara tre stycken. Så det beror ju helt och hållet på hur man ser på saken. Sjukt god blev den i alla fall (och det är sant, för jag tyckte om den, och jag brukar inte tycka om äppelpaj).

Färska äpplen ifrån trädgården som man bara pluppar ned i en pajform. Vilken som helst. Men det SER bättre ut om det är en snygg form. 
Sedan tar man ca. 50g margarin, 1/2 dl socker och 1 1/2 dl mjöl och pluppar ihop i en liten bunke på sidan om. Man liksom kramar ihop det så att det blir en klump som inte håller ihop alls. Ingen klump alls helt enkelt utan bara smul. Äkta smul ska det vara!
Nu när man har de två viktigaste sakerna, alltså äpplen och smul, så tar man kanel och socker och så kanelar och sockrar man på äpplena tills de ser kanel- och sockrade ut. 
Här kommer det absolut svåraste momentet. Att liksom snyggt och smidigt sprida ut smulet jämt över äpplena utan att smula på sidorna. Alternativt accepterar man att det smular på sidorna och så strösslar man liksom bara över det. Sedan sprinklar man på lite mer socker och kanel på toppen och så in i ugnen på 200 grader i ca... 15 min? Den ska vara fin, gräddad och gyllene i alla fall!

För övrigt tänker jag nu äta mina fantastiskt goda och hemlagade köttbullar!


Lyssnar på: Liztomania - Phoenix

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0