Att sy.

Jag är jättepeppad på att sy kläder. Jag vill sy en sommarklänning och två kjolar. Dock så lever jag med det lilla problemet att jag inte är så bra på att sy. Nu vet jag att några kommer att säga "men det är du väl! Du sydde ju din egen balklänning" och då kommer jag att säga "ja, men då hade jag ju jättemycket hjälp utav min gamla syslöjdslärare..." och då kommer nån att säga "men ändå!" och då kommer jag att helt lämna det ämnet i min hjärna. 

Jag har i alla fall en idé om hur det ska gå till i huvudet, problemet blir väl när man ska få det att ske i verkligheten. När jag tänker det i min hjärna så verkar allt så lätt. Jag behöver ju bara göra det, det och det så har jag fått slutresultatet jag vill ha. I min hjärna är jag en mästare. I verkligheten är jag en fumlig människa med (för) stora ambitioner. Dessutom såg jag precis filmen "Coco Chanel" på 7:an (som jag för övrigt aldrig har tittat på förut) och det gjorde mig ju inte alls mindre sugen på att sy. Ärligt. Även om hon råkade vara grymt duktig, men som sagt, i min fantasi är jag väldigt bra på att sy. Allting fungerar. Jag kan tänka mig varenda steg i hur jag skapar lösningar för att få allt att se ut som jag vill. Det märks att jag inte har gått någon sykurs.

Det är så uppenbart när jag läser igenom mitt eget inlägg att jag inte kan någonting om det här. Det gör mig egentligen ingenting. Jag är ju trots allt bra på att sy (i min hjärna), så den tar helt enkelt inte in den uppenbara sanningen. Att jag helt enkelt inte är så bra på att sy. Den riktigt optimistiska sidan av mig styr just nu, och den säger "Ge inte upp! Man måste ju prova för att lära sig. Du kan ju inte veta att det inte fungerar förrän du provat. Slutresultatet kanske bli precis som du tänkt dig!". Den pessimistiska sidan är förtryckt och mumlar oförståerligt, men jag tror att det är den sidan av min hjärna som sitter och skriver att jag inte kan sy just nu. Taskigt va?

Till alla som nu tror att jag är något sorts skitzofrent mongo, vill jag säga att jag inte är det, men efter att ha läst igenom mitt eget inlägg för 5:te gången börjar jag att tvivla. Jag vill tillägga att det är troligtvis pessimisten som skrev det där. Jag är inte alls ett skitzofrent mongo. Jag kan sy.

 


Kommentarer
Postat av: Kajsa

ehm.... okej :D

2010-02-21 @ 14:01:07
Postat av: Kim

Jag är rätt stolt över det här inlägget :D

2010-02-21 @ 14:03:26
URL: http://zeromiles.blogg.se/
Postat av: Karin

SYYYY!! :D Även om det tar tid att få det som man vill, det är ju askul att ha på sig något som man sytt och är stolt över! :D Jag hejjar på dig alltså!!!

2010-02-21 @ 20:35:07
URL: http://karinsfantasivarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0