Åsikter

Allt mer syns det i dagens samhälle hur ungdomar mår allt sämre. Folk tar självmord, folk tar droger, folk slår varandra och folk vandaliserar. Betygen blir allt sämre och sämre och många får inte godkänt i alla ämnen. De som bestämmer tänkte till och kom på en idé:

"Ja! Vi sätter in en lag som säger att de som skolkar ska bli hämtade med polisbil!"

Grattis. Nu blev ju betygen bättre. Folk jobbar säkert något enormt mycket bättre nu när de vet att de måste åka polisbil till skolan annars. Oh, btw, var det inte någon som sa att polisen hade för få resurser när det väl gäller? Vilket beslut kan inte vara bättre än att de ska använda polisens resurser till att hämta snorungar till skolan. Varför? Jo det är lag om att barn och ungdomar måste vara i skolan, alltså ett fall för polisen. Förstår om detta är bra när det gäller barn som blir tvingade att vara hemma och behandlas illa utav sina föräldrar, men dock tror jag inte så oftast är fallet. 

Vi ungdomar är inga superhjältar, vi vill lyckas i framtiden, men övermänskliga har vi ännu inte blivit även om vi ligger en generation fram från alla vuxna. Vi bör då inte heller behandlas som sådana på något sett. Allt fler ungdomar mår dåligt och går in i väggen redan innan de fyllt 18 år. Föräldrar och barn/ungdomar klandras för att de inte klarar av de krav som ställs. Våra kunskaper i matte blir sämre och sämre, då säger de som bestämmer att vi måste lägga in mer matte i skolan. They just don't get it, do they?
Det ungdomar nu förtiden behöver är inte mer tyngd på sina axlar, utan att må bättre, och det sker inte genom att läsa mer matte. Att folk tar livet av sig kan förhindras, inte bara från föräldrarnas sida utav även från samhällets sida. Jag tror inte att alla förstår vilken press det ställs på ungdomar nu för tiden. Det är inte bara skolan, utan också aktiviteter utanför skolan, utseende, att få sommarjobb och vänner. Hormoner hoppar vilt omkring i kroppen, vilket inte direkt förbättrar situationen. De saker som vi tycker är roliga tar energi också, all teknologi, alla krav. Dessutom ställer skolan även krav utanför skolan. Jag går i skolan från 08.45 på morgonen till 16.00 på eftermiddagen varje dag. Jag har aktiviteter efter skolan tre av de fem dagar jag går i skolan, varav fredag är en utav dem. Min andra "lediga dag" spenderar jag oftast med att sitta hemma och plugga. Jag är inget sorgligt barn på något sätt, men jag känner mig stressad och det finns många som mår sämre än mig. Jag tycker inte att man ska behöva prioritera ned ämnen och aktiviteter på grund av stress, innan man har fyllt 18 år. Det är min åsikt.

Min mamma berättade precis att enligt kursplanen ska barnen lära sig att arbeta självständigt, och hitta egen fakta. När då? I högstadiet kanske? Nej. I lågstadiet. 

Snälla vuxna, som har växt ifrån den här tiden. Vi orkar inte mer! Som det är nu överlever vi, men blir det mer så orkar vi inte. Vi hinner inte leva. Jag lovar, ett samhälle med folk som mår bra, är bättre än ett samhälle med nedbrutna trasiga vrak.


Kommentarer
Postat av: Jocke

Shit! Så rätt du har!



Vi ungdomar orkar fan inte mer snart. När ska vi ha tid att leva våra liv liksom.



Lätt att jag länkar ditt inlägg på min blogg!

2010-01-20 @ 20:54:10
URL: http://warfvinges.blogg.se/
Postat av: Kim

haha tax Jocke :) Skönt att höra att det inte bara är jag som känner så här!

2010-01-20 @ 21:13:16
URL: http://zeromiles.blogg.se/
Postat av: Kim

haha tax Jocke :) Skönt att höra att det inte bara är jag som känner så här!

2010-01-20 @ 21:14:18
URL: http://zeromiles.blogg.se/
Postat av: kajsa

Jag tror du prickade rätt. håller med till 100%, just nu bubblar jag UUUH!

2010-01-21 @ 07:19:15
URL: http://alfonspappa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0